Πέμπτη 3 Ιουλίου 2014

Καταδυτικός Τουρισμός

Για την ιστορία να αναφέρω οτι τον καταδυτικό νόμο στην Ελλαδα τον έκανε ύστερα απο αφόρητη πίεση της Ευρωπαικής Ενωσης το 2005 ο τότε υπουργός πολιτισμού με τις γνωστές τερατώδεις διατάξεις του Ευαγγελος Βενιζέλος...
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΚΑΤΑΔΥΤΙΚΟΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ Η Κύπρος - παράδεισος για ξένους δύτες
Κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας προβάλλει ένας φανταστικά γοητευτικός, όμορφος κόσμος που προκαλεί δέος, συναρπάζει. Ο βυθός απλώνεται πολύχρωμος και ονειρικός σε μια απροσμέτρητη ομορφιά. Σιωπηλός, γαλήνιος με το πρασινωπό να φεγγοβολά στο υγρό βασίλειο.
Το απαράμιλλο περιβάλλον του βυθού πυκνοκατοικημένο και διακοσμημένο με τη θαλασσινή πανίδα και χλωρίδα - ψάρια κάθε είδους, παράξενα φυτά φυτρωμένα πάνω στις πέτρες, πορφυροί κοραλλένιοι βράχοι στολισμένοι με λουλούδια, αστερίες, χταπόδια, καβούρια, κοχύλια σε απίθανα σχήματα, βότσαλα σκεπασμένα με πράσινο χνούδι. Ένα σκηνικό που μόνο η μητέρα φύση δίνει.
Τυχεροί αυτοί που μπορούν να χαρούν αυτή τη μαγευτική εικόνα του βυθού. Λένε πως οι δύτες είναι παθιασμένοι με το άθλημά τους. Αλίμονο να μην ήταν! Τέτοια φαντασμαγορία χρωμάτων σε ένα άλλο κόσμο μαγευτικό, προσελκυστικό.
Χιλιάδες είναι οι επισκέπτες από άλλες χώρες που έρχονται στην Κύπρο για να απολαύσουν τις καταδύσεις τους στη γαλάζια μας θάλασσα. Η καθαρότητα, διαύγεια και θερμοκρασία των νερών μας είναι παράγοντες που προσελκύουν τους επαγγελματίες δύτες από όλον τον κόσμο.
Είναι κάτι που ο Κυπριακός Οργανισμός Τουρισμού (ΚΟΤ) έχει αναγνωρίσει και προσπαθεί με κάθε τρόπο να αναπτύξει αυτή τη μορφή τουρισμού στις καταδύσεις. Πολλά έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια προς αυτή την κατεύθυνση ενώ προγραμματίζονται κι άλλα.
Ο Τουριστικός Λειτουργός του ΚΟΤ Χριστόδουλος Παπαχριστοδούλου λέει στο ΚΥΠΕ ότι η Κύπρος είναι μια αναπτυσσόμενη αγορά στον τομέα του καταδυτικού τουρισμού ενώ εκφράζει την πεποίθηση ότι η χώρα μας μπορεί να καταστεί ένας σημαντικός προορισμός στη Μεσόγειο.
“Η καθαρότητα, η διαύγεια και η θερμοκρασία των νερών μας, η ποιότητα των παρεχομένων καταδυτικών υπηρεσιών από τα Καταδυτικά Κέντρα και των υπηρεσιών διαμονής και εστίασης, οι συνθήκες ασφάλειας και περίθαλψης σε περίπτωση ατυχήματος με τους θαλάμους αποσυμπίεσης που λειτουργούν σε όλη την ελεύθερη Κύπρο, σε συνδυασμό με το Ναυάγιο "Zenobia", τους υπό ανάπτυξη από το ΤΑΘΕ (Τμήμα Αλιείας και Θαλασσίων Ερευνών) Τεχνητούς Υφάλους, καθώς επίσης τα φυσικά καταδυτικά σημεία που υπάρχουν στην ελεύθερη Κύπρο μπορούν να καταστήσουν την Κύπρο ένα σημαντικό καταδυτικό προορισμό στη Μεσόγειο, συγκρινόμενο με άλλους επίσης σημαντικούς καταδυτικούς προορισμούς όπως η Μάλτα και η Ελλάδα”, προσθέτει.
Μέχρι σήμερα, ο καταδυτικός τουρισμός γίνεται σε όλη την ελεύθερη Κύπρο με πιο σημαντικό το ναυάγιο "Zenobia" στην περιοχή της Λάρνακας που είναι ένα από τα πρώτα πέντε σε επισκεψιμότητα ναυάγια παγκοσμίως.
Ερωτηθείς για τον αριθμό των ξένων επισκεπτών που έρχονται στο νησί μας ειδικά για καταδύσεις, ο κ. Παπαχριστοδούλου αναφέρει πως τα πρώτα επίσημα στατιστικά στοιχεία για τον καταδυτικό τουρισμό θα τα έχουμε μέχρι το τέλος του 2014. Αυτή τη στιγμή, σημειώνει, υπολογίζονται ανεπίσημα γύρω στις 35000 - 50000 καταδύσεις το χρόνο.
Πολλοί επισκέπτες στα πλαίσια των διακοπών τους ασχολούνται για πρώτη φορά με τις καταδύσεις στην Κύπρο κάνοντας σχετικά μαθήματα κι εμπλουτίζοντας έτσι την τουριστική τους εμπειρία. Υπάρχουν δύτες που ενδιαφέρονται για ναυάγια, άλλοι για να δουν τη θαλάσσια ζωή (κοράλλια, ψάρια, άλλους θαλάσσιους οργανισμούς), κι άλλοι για υποθαλάσσιες σπηλιές. Όλοι πάντως αρέσκονται στο να βλέπουν θαλάσσια πανίδα και χλωρίδα όταν καταδύονται.
Σύμφωνα με τον κ. Παπαχριστοδούλου, οι αγορές ενδιαφέροντος επί του παρόντος είναι κυρίως το Ηνωμένο Βασίλειο, οι σκανδιναβικές χώρες και η Γερμανία. Ο ΚΟΤ μέσω των ενεργειών του στοχεύει στο να αναδείξει επίσης τις αγορές του Ισραήλ και των χωρών της Κεντρικής Ευρώπης.
Στην προσπάθεια του για αναβάθμιση του καταδυτικού τουρισμού, ο ΚΟΤ έχει επιχορηγήσει την αγορά σκαφών για πόντιση τους στα πλαίσια της κατασκευής τεχνητών υφάλων από το Τμήμα Αλιείας και Θαλάσσιων Ερευνών (ΤΑΘΕ).
Επίσης έχει εκδώσει το έντυπο "Diving in Cyprus" στα Αγγλικά και Γερμανικά (σύντομα θα υπάρχει και η γαλλική του έκδοση σε ηλεκτρονική μορφή) και το τρίπτυχο "Diving at the Zenobia" στα Αγγλικά και Γερμανικά. Περαιτέρω συμμετέχει σε σχετικές εκθέσεις όπως η London International Dive Show. Προβάλλει την Κύπρο μέσω καθόδου δημοσιογράφων και Opinion Makers από το εξωτερικό με σχετικές δημοσιεύσεις άρθρων P.R. σε σημαντικά περιοδικά και ιστοσελίδες του εξωτερικού όπως π.χ. το Tauchen στη Γερμανία, το Annuairre de la Plongee στη Γαλλία και το Sport Diver UK.
Ακόμη, λέει ο κ. Παπαχριστοδούλου, είμαστε σε στενή συνεργασία με τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς (Σύνδεσμος Καταδυτικών Κέντρων Κύπρου - ΣΚΚΚ, ΤΑΘΕ, τοπικές Αρχές) και προχωρούμε από κοινού σε δράσεις για αναβάθμιση και εμπλουτισμό του καταδυτικού προϊόντος.
Σε ερώτηση αν η Κύπρος έχει προοπτικές σε αυτή τη μορφή τουρισμού, απαντά θετικά σημειώνοντας ότι η χώρα μας παρουσιάζει μία ιδιαίτερη δυναμική ανάπτυξης στον καταδυτικό τουρισμό μορφής έχοντας σημαντικά πλεονεκτήματα.
“Όλα αυτά μαζί και σε συνδυασμό με την από κοινού δράση όλων των εμπλεκόμενων φορέων (ΚΟΤ, Σύνδεσμος Καταδυτικών Κέντρων Κύπρου - ΣΚΚΚ, ΤΑΘΕ, τοπικών Αρχών) που ήδη υπάρχει είναι σε θέση να καταστήσουν την Κύπρο ως το σημαντικότερο καταδυτικό προορισμό στη Μεσόγειο”.
Ο Λειτουργός Αλιείας και Θαλασσίων Ερευνών Α΄ Γιώργος Παγιάτας εξηγεί ότι οι τεχνητοί ύφαλοι είναι κατασκευές σκόπιμα τοποθετημένες στο θαλάσσιο πυθμένα, οι οποίες στοχεύουν στη μίμηση των ιδιοτήτων που παρέχει ένας φυσικός ύφαλος: δηλαδή λειτουργούν ως καταφύγιο, χώρος διατροφής, αναπαραγωγής, ανάπτυξης και αύξησης σε μέγεθος και αριθμό του πληθυσμού των έμβιων θαλάσσιων οργανισμών.
Μέχρι στιγμής έχουν ποντιστεί τέσσερα σκάφη. Το σκάφος Nemesis III ποντίστηκε στην περιοχή Πρωταρά σε βάθος 23 μέτρων, τα σκάφη Costandis και Lady Thetis ποντίστηκαν στην περιοχή Δασούδι-Λεμεσού σε βάθος 25 μέτρων και 21-23 μέτρα αντίστοιχα και το Laboe στη θαλάσσια περιοχή Πάφου στο ίδιο περίπου βάθος.
Το όλο έργο, σύμφωνα με τον κ. Παγιάτα, κόστισε περίπου 300.000 ευρώ. Συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλιείας 2007-2013: «Βιώσιμη Ανάπτυξη Αλιευτικού Τομέα» και από την Κυπριακή Δημοκρατία. Το κόστος αγοράς των σκαφών ανήλθε στις 60.000 ευρώ. Ο καθαρισμός και η προετοιμασία των σκαφών έγιναν σύμφωνα με τις σχετικές κατευθυντήριες αρχές του Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών για το Περιβάλλον/Μεσογειακό Σχέδιο δράσης στα πλαίσια του Πρωτοκόλλου Απόρριψης της Σύμβασης της Βαρκελώνης.
Αρχές του 2015 αναμένεται να βυθιστεί και το πολεμικό πλοίο Κερύνεια στην Αγία Νάπα.

Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Καταδυτικών Κέντρων Κύπρου Νίκος Νικολάου λέει στο ΚΥΠΕ ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον τόσο από ξένους επισκέπτες αλλά και από ντόπιους για καταδύσεις στην Κύπρο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν 50 καταδυτικά κέντρα σε όλη την Κύπρο.
Όπως αναφέρει ο κ. Νικολάου, οι ξένοι επισκέπτες που ενδιαφέρονται για καταδύσεις χωρίζονται σε δύο κατηγορίες - αυτοί που έρχονται αποκλειστικά για καταδύσεις και αυτοί που έρχονται για να δοκιμάσουν καταδύσεις.
Μεγάλο ενδιαφέρον για τους ξένους δύτες προκαλεί το ναυάγιο "Zenobia" στην περιοχή της Λάρνακας, το οποίο θεωρείται από τα πέντε καλύτερα ναυάγια στον κόσμο.
Η πρώτη ιδιαιτερότητα του είναι ότι πρόκειται για ναυάγιο. Ως είχε βυθίστηκε, μαζί με τα φορτία του, τα εμποροκιβώτια, τα φορτηγά. Συνήθως μεγάλα σκάφη βυθίζονται βαθιά στις θάλασσες, άρα δεν μπορεί να έχει πρόσβαση ένας δύτης. Το "Zenobia" είχε αγκυροβολήσει ανοικτά της Λάρνακας και λόγω κάποιων ηλεκτρονικών προβλημάτων που αντιμετώπιζε βυθίστηκε ως είχε.
Άλλη ιδιαιτερότητα του είναι η προσβασιμότητά του, που είναι πολύ κοντά στην ακτή και σε βάθος που είναι προσβάσιμο στο μεγαλύτερο αριθμό δυτών.
Σύμφωνα με τον κ. Νικολάου, “αυτοί που έρχονται αποκλειστικά για καταδύσεις είναι αυτοί που προσφέρουν και τα μεγαλύτερα έσοδα και στο κράτος και στα καταδυτικά κέντρα, αγοράζουν μεγάλα πακέτα καταδύσεων, είναι άτομα που γνωρίζουν ότι οι καταδύσεις είναι ένα σπορ που είναι ακριβό, οπότε ξέρουν ότι θα ξοδεύσουν χρήματα για να το απολαύσουν”.
Ο μεγαλύτερος αριθμός των δυτών όμως είναι αυτοί που έρχονται για διακοπές και παράλληλα δοκιμάζουν καταδύσεις.
Οι καταδύσεις, σημειώνει ο κ. Νικολάου, είναι αλληλένδετες με την οικονομία και την οικονομική κρίση. Είναι σπορ που θεωρείται πολυτελείας, είναι σπορ που πρέπει να θυσιάσεις χρόνο αλλά και χρήμα για να το κάνει. Πιστεύω, προσθέτει, ότι υπάρχει μείωση καταδύσεων στην Ευρώπη αν όχι και παγκόσμια λόγω της οικονομικής κρίσης.
“Οι καταδύσεις προσφέρουν ηρεμία, μακριά από το άγχος της καθημερινότητας. Ο κόσμος δεν είναι ψυχολογικά σε κατάσταση για να καταδυθεί στο νερό και να ξεχάσει τις έγνοιες του. Υπάρχει μείωση στις καταδύσεις αλλά ευελπιστώ ότι με την ανάκαμψη της οικονομίας οι καταδύσεις θα επανέλθουν στο επίπεδο που ήταν προηγουμένως. Ο δύτης γενικά είναι παθιασμένος με τις καταδύσεις, γίνεται ένα με τη θάλασσα, δεν μπορεί να μην το κάνει”.
Σε ερώτηση για τον αριθμό των ξένων επισκεπτών που καταδύονται στα νερά μας, ο κ. Νικολάου διευκρινίζει ότι είναι δύσκολο να πει κανείς.
“Έχουμε πάρα πολύ τουρισμό από τη Ρωσία, εντούτοις οι Ρώσοι αποφεύγουν το νερό, δεν είναι εξοικειωμένοι όπως οι Βρετανοί, οι Σκανδιναβοί και οι άλλοι Ευρωπαίοι”, σημειώνει.
Όσον αφορά αυτούς που κάνουν μαθήματα για καταδύσεις, ο αριθμός τους ανέρχεται στις 100.000 τον χρόνο.
Τι είναι όμως αυτό που προκαλεί το ενδιαφέρον των ξένων που έρχονται για καταδύσεις στην Κύπρο;
“Ο βυθός από μόνος του είναι διαφορετικός, είναι απερίγραπτη η ομορφιά του. Αυτοί που ασχολούνται με καταδύσεις μπορεί να καταδυθούν στο ίδιο μέρος 50 φορές και το αίσθημα που έχουν δεν μπορούν να το βρουν πουθενά αλλού”.

Ως Κύπρος, σημειώνει ο κ. Νικολάου, πρέπει να φροντίσουμε να επικεντρωθούμε στον καταδυτικό τουρισμό, είναι ο τουρισμός που αφήνει τα περισσότερα λεφτά στο κράτος και στις επιχειρήσεις.
“Τα τελευταία χρόνια έχουμε πείσει ως Σύνδεσμος την Κυβέρνηση ότι αξίζει τον κόπο να επενδύσει σε αυτό που ονομάζουμε καταδυτικό τουρισμό. Τα αποτελέσματα τα βλέπουμε μετά τη βύθιση των σκαφών και είναι εμφανές ότι έχει αρχίσει να δουλεύει το σύστημα, να επιφέρει τα έσοδα που υπολογίζαμε. Η έκκληση μας προς τους αρμόδιους φορείς είναι να επενδύσουν στη βύθιση περισσοτέρων αλλά και μεγαλυτέρων σκαφών διότι αυτό θα μας καταστήσει παράδεισο για τους δύτες και θα μας βάλει στο χάρτη ως καταδυτικό προορισμό”, καταλήγει.
Το ναυάγιο "Zenobia"
----------------------
Το πλοίο σουηδικής προελεύσεως κατασκευάστηκε το 1979 από την εταιρία KOCKUMS στο Μάλμο της Σουηδίας. Έχει 173 μέτρα μήκος, 23 μέτρα πλάτος και 13 μέτρα ύψος. Εφοδιασμένο με σύγχρονα για την εποχή συστήματα πλοήγησης, ξεκίνησε το παρθενικό του ταξίδι στις 4 Μαΐου 1980 από το Mάλμο της Σουηδίας.

Φορτωμένο με 108 φορτηγά αυτοκίνητα, αρκετά εμπορεύματα και 140 επιβάτες κατευθυνόταν για τη Μεσόγειο θάλασσα και την αγορά της Μέσης Ανατολής και συγκεκριμένα της Συρίας.

Στις 22 Μαΐου μπήκε στη Μεσόγειο και έκανε τον πρώτο του σταθμό στο Λιμάνι του Ηρακλείου Κρήτης. Αφού έμεινε για δύο μέρες στο λιμάνι του Ηρακλείου αναχώρησε για το λιμάνι του Πειραιά.
Στα μέσα της διαδρομής μεταξύ Αθήνας και Ηρακλείου, το πλοίο παρουσίαζε σοβαρά προβλήματα. Οι αντλίες που ρύθμιζαν το σύστημα αντιστάθμισης είχαν βάλει περισσότερο νερό σε ορισμένες δεξαμενές από το κανονικό. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα το πλοίο να χάσει την ισορροπία του. Ο καπετάνιος κατάφερε να πάρει το πλοίο στο λιμάνι του Πειραιά, όπου μετά από 4 μέρες κατάφεραν να αντλήσουν το επιπλέον νερό και νόμισαν ότι έλυσαν το πρόβλημα. Έτσι το πλοίο ξεκίνησε εκ νέου το ταξίδι του για τη Συρία.

Στις 3 Ιουνίου έκανε σταθμό στη Λάρνακα όπου διαπιστώθηκε ότι το πρόβλημα με την άντληση νερού εξακολουθούσε να υπάρχει. Ο υπολογιστής που έλεγχε την άντληση νερού δεν λειτουργούσε και οι πλαϊνές δεξαμενές έβαζαν νερό ανεξέλεγκτα. Το πλοίο ρυμουλκήθηκε 2000 μέτρα μακριά από το λιμάνι και αγκυροβόλησε εκεί, περιμένοντας κάποια πιθανή λύση στο πρόβλημα. Όλο το πλήρωμα είχε μεταφερθεί στην ξηρά. Το πλοίο άρχισε σιγά σιγά να παίρνει κλίση προς τη δεξιά του πλευρά.
Στις 7 Ιουνίου 1980 και ώρα 2.30 το πλοίο έφτασε στον τελικό του προορισμό, 42 μέτρα κάτω από το νερό στη θαλάσσια περιοχή Λάρνακας. H ακριβής του θέση είναι 34,53.5 N, 33,39.1 E. Μαζί του βυθίστηκαν και εμπορεύματα αξίας πέραν των 200 εκατομμυρίων λιρών. Ανάμεσα στα εμπορεύματα υπήρχαν αυτοκίνητα, φορτηγά, συστήματα κλιματισμού, παιχνίδια, φαγώσιμα.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι σε ένα από τα κοντέινερς υπήρχε 1 εκατομμύριο αυγά, πολλά εκ των οποίων βρίσκονται ακόμη σε άρτια μορφή στον πάτο της θάλασσας.
Σήμερα το "Zenobia" έχει μετατραπεί σε ένα υπέροχο τεχνητό ύφαλο που φιλοξενεί χιλιάδες είδη ψαριών. Θεωρείται ως ένας υποβρύχιος παράδεισος για τους δύτες λόγω των ζεστών νερών της Κύπρου και της πλούσιας ζωής γύρω από το πλοίο. Πέραν των 100.000 δυτών επισκέπτονται κάθε χρόνο το πλοίο για να δουν από κοντά ένα από τα καλύτερα ναυάγια του κόσμου.
Βυθίστηκε στο παρθενικό του ταξίδι ως ένας σύγχρονος Τιτανικός στις 7 Ιουνίου 1980, έξω από το λιμάνι Λάρνακας.

ΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Πόσο σημαντικές είναι οι στάσεις ασφαλείας όταν κάνουμε κατάδυση; Στάσεις ασφαλείας και γιατί πρέπει να κάνετε Ορισμένες τεχνικές που μαθαίν...