Πέμπτη 30 Μαΐου 2013

ΖΩΝΗ ΒΑΡΩΝ ΚΑΙ ΔΥΣΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΔΥΣΗ






Η  ζώνη βαρών πιθανότατα αποτελεί το πιο μισητό κομμάτι εξοπλισμού ενός δύτη. Οι παραδοσιακές ζώνες βαρών οι οποίες αποτελούνται από νάιλον ζώνη πλάτους περίπου πέντε εκατοστών, βάρη από σκληρό μόλυβδο και μία μεταλλική ή πλαστική πόρπη άμεσης απελευθέρωσης είναι βαριές, άβολες και δύσχρηστες. Πολύ συχνά οι ζώνες βαρών δεν τοποθετούν το βάρος εκεί που θα έπρεπε ώστε να βοηθήσουν το δύτη να διατηρεί την κατάλληλη στάση κατά την κίνησή του μέσα στο νερό. Δυστυχώς, ακόμα συχνότερα οι δύτες δεν φορούν σωστά τη ζώνη βαρών, δεν την προσαρμόζουν κατάλληλα, αλλά ούτε και την απελευθερώνουν όταν χρειάζεται. Για καλή μας τύχη κάποιες πρακτικές συμβουλές αλλά και καινούργιος, πιο σύγχρονος εξοπλισμός μπορούν να μας απαλλάξουν από περιττή ταλαιπωρία.

Ποιό είναι το πρόβλημα

Τα ατυχήματα που σχετίζονται σε κάποιο βαθμό με τη ζώνη βαρών δεν αποτελούν σπάνιο φαινόμενο, ούτε και τα προβλήματα που προκαλεί το συγκεκριμένο κομμάτι εξοπλισμού. Σύμφωνα με μια καταγραφή καταδυτικών συμβάντων που διεξήχθη στην Αυστραλία  (Diving  Incident  Monitoring  Study  -  DIMS) το 12% των αναφερθέντων καταδυτικών ατυχημάτων που αποδόθηκαν στον εξοπλισμό σχετίζονταν με τη ζώνη βαρών αν και οι περιπτώσεις όπου υπήρχαν ενδείξεις δυσλειτουργίας της ζώνης ήταν ελάχιστες. Καθώς φαίνεται, τα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι δύτες στις περισσότερες περιπτώσεις ήταν απο δική τους ευθύνη και αφορούσε κάτι που έκαναν ή δεν έκαναν. Μεταξύ αυτών που αναφέρθηκαν ήταν οι ανεπαρκώς ασφαλισμένες αγκράφες και το μάζεμα του περισσευούμενου τμήματος κάτω από την ίδια τη ζώνη. Ένα ακόμα συχνό φαινόμενο συμβαίνει όταν οι δύτες συνειδητοποιούν ότι χρειάζονται περισσότερο βάρος μετά την είσοδό τους στο νερό. Αντί όμως να αφαιρέσουν τη ζώνη και να προσθέσουν επιπλέον βάρη, τα τοποθετούν σε κάποια από τις τσέπες του ρυθμιστή πλευστότητας (BCD). Αυτή η κίνηση ίσως μοιάζει σαν μία γρήγορη και εύκολη λύση, δεν είναι όμως και η ασφαλέστερη. Συχνά οι τσέπες του BCD κλείνουν μόνο με velcro και ανοίγουν εύκολα επιτρέποντας στα βάρη να αδειάσουν από την τσέπη. Ο δύτης συνήθως δεν προσέχει την απώλεια σε μεγαλύτερο βάθος, αλλά τα προβλήματα ξεκινούν κατά την ανάδυση σε μικρότερο βάθος ή τη στάση ασφαλείας. Δεν είναι λίγοι οι δύτες που δυσκολεύονται να διατηρήσουν τη ζώνη βαρών τους σφιχτή κατά την διάρκεια που η στολή συμπιέζεται και η ζώνη χαλαρώνει γύρω από τη μέση. Στις περιπτώσεις που ο δύτης έχει τοποθετήσει περισσότερο βάρος στην πλάτη, η ζώνη γλιστράει και συχνά στρέφεται γύρω από τη μέση, φέρνοντας την αγκράφα στην πλάτη κάτω από τη φιάλη. Εφόσον συμβεί αυτό, οι πιθανότητες για επαναφορά της ζώνης στη σωστή της θέση, ή της απελευθέρωσής της σε περίπτωση ανάγκης, είναι σχεδόν μηδενικές. Πολλοί δύτες αποφεύγουν αυτό το πρόβλημα σφίγγοντας τη ζώνη σε τακτά διαστήματα, αλλά ακόμα και αυτή η κίνηση ανοίγει το δρόμο για ακόμα περισσότερα προβλήματα. Αν τα χέρια του δύτη είναι κρύα, ή αν το περισσευούμενο τμήμα της ζώνης είναι πολύ κοντό, τότε η ζώνη μπορεί πολύ εύκολα να γλιστρήσει και να χαθεί εντελώς γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μία γρήγορη και επικίνδυνη επιστροφή στην επιφάνεια. Παρόλο που πολλοί δύτες διαθέτουν τη δική τους ζώνη βαρών στο σωστό μέγεθος με το σωστό βάρος μοιρασμένο με ασφάλεια ώστε να ταιριάζει με τη στολή και τον εξοπλισμό τους, το πρόβλημα επανέρχεται με την ενοικίαση εξοπλισμού.

Αντί για τη ζώνη

Τα προβλήματα αυτά έχουν ευτυχώς τη λύση τους. Για όσους πραγματοποιούν καταδυτικά ταξίδια και θα προτιμούσαν να μην πληρώσουν το ποσό που χρεώνουν οι αερομεταφορείς για το επιπλέον βάρος, μία λύση θα ήταν να χρησιμοποιήσουν μία ζώνη με τσέπες αντί για τις κοινές ζώνες βαρών. Οι τσέπες είναι σχεδιασμένες για χρήση με μαλακά ή σκληρά βάρη, ενώ ο δύτης εξακολουθεί να καταδύεται με δικό του εξοπλισμό, τον οποίον και γνωρίζει, αλλά και του εφαρμόζει σωστά, χρησιμοποιώντας τα βάρη του εκάστοτε καταδυτικού κέντρου. Ένα ακόμα πλεονέκτημα της λύσης αυτής είναι πως ο δύτης μπορεί να προσθέσει ή να αφαιρέσει βάρη γρήγορα και εύκολα, χωρίς να χρειαστεί να αφαιρέσει τη ζώνη. Αν επιλέξετε τη λύση της ζώνης με τσέπες βαρών, φροντίστε να επιλέξετε ένα προϊόν υψηλής ποιότητας, καθώς και να το εξετάζετε συχνά για σημάδια φθοράς. Οι τσέπες αυτές θα πρέπει να ασφαλίζουν σωστά και να αδειάζουν εύκολα το νερό. Οι κακής ποιότητας ή ταλαιπωρημένες ραφές, καθώς και το φθαρμένο Velcro ή ένα φθαρμένο κλιπ περιορίζουν την ικανότητα της τσέπης να διατηρήσει τα βάρη στη θέση τους κατά τη διάρκεια της κατάδυσης. Ένας άλλος τρόπος προσέγγισης είναι οι ρυθμιστές πλευστότητας με ενσωματωμένα βάρη. Τα BCD αυτά διαθέτουν θήκες για μαλακά βάρη, καθώς και μηχανισμούς άμεσης απελευθέρωσης (Quick Release) για την απόρριψη του συνόλου ή μέρους των βαρών σε περίπτωση ανάγκης. Επίσης, όλο ή μέρος του βάρους αυτού μοιράζεται στο BCD, όπου μπορεί να κατανεμηθεί πιο σωστά, προσφέροντας καλύτερη στάση, αλλά και μεγαλύτερη άνεση στο νερό. Πολλά καταδυτικά κέντρα ωστόσο διαθέτουν μόνο σκληρά βάρη, τα οποία ίσως προκαλέσουν φθορές στο BCD. Επιπλέον, στην περίπτωση που ο δύτης χρειαστεί περισσότερα βάρη από όσα μπορεί να χωρέσει το BCD στις ειδικές θήκες, τότε ίσως αναγκαστεί να τοποθετήσει επιπλέον βάρη στις τσέπες του BCD, γεγονός που, όπως προαναφέραμε, επίσης δημιουργεί προβλήματα. Για να αντιμετωπίσουν το «σύνδρομο χαλαρής ζώνης» κάποιοι κατασκευαστές έχουν σχεδιάσει συσκευές που σφίγγουν αυτόματα τη ζώνη, καθώς ο δύτης καταδύεται βαθύτερα. Δεν πρόκειται για καινούργια ιδέα, κυκλοφορεί στην καταδυτική αγορά εδώ και αρκετές δεκαετίες. Η Trident κατασκευάζει μία ζώνη η οποία προσαρμόζεται στο βάθος χάρη στην ελαστικότητα του υλικού κατασκευής της, ενώ η XS Scuba παράγει μία πόρπη με ενσωματωμένο μηχανισμό ελατηρίων που διατηρεί τη ζώνη τεντωμένη. Μία ακόμα λύση είναι ο ιμάντας βαρών (weight harness) τον οποίον συχνά προτιμούν όσοι καταδύονται με στεγανή στολή. Μεταξύ των πλεονεκτημάτων του είναι πως δεν επιτρέπει στο βάρος να μετακινηθεί, κατανέμει τα βάρη πιο σωστά, βοηθώντας στη διατήρηση σωστής και άνετης στάσης στο νερό, ενώ τα περισσότερα μοντέλα διαθέτουν και μηχανισμούς ταχείας απελευθέρωσης των βαρών, χωρίς την απώλεια του ίδιου του harness.

Το σύνδρομο της τραμπάλας

Οι περισσότεροι δύτες αντιμετωπίζουν μέχρι κάποιο βαθμό προβλήματα με τη στάση τους στο νερό. Όταν το βάρος είναι τοποθετημένο πολύ ψηλά, ο δύτης τείνει να κινείται με το κεφάλι προς τα κάτω, ενώ στην αντίθετη περίπτωση, τα πόδια δείχνουν προς το βυθό. Και στις δύο περιπτώσεις το αποτέλεσμα είναι η μεγαλύτερη αντίσταση που συναντά ο δύτης κατά την κίνησή του μέσα στο νερό, καθώς και η αυξημένη κούραση κατά την προσπάθειά του να διατηρήσει την επιθυμητή στάση. Η λύση στο πρόβλημα αυτό είναι η σωστή κατανομή του βάρους και οι δύτες έχουν στη διάθεσή τους αρκετά μέσα για να πετύχουν αυτό το σκοπό. Μεταξύ αυτών είναι η προσαρμογή της θέσης της φιάλης σε σχέση με τον κορμό, μεταφέροντας με τον τρόπο αυτό την πλευστότητα (θετική ή αρνητική) της φιάλης. Όσοι καταδύονται με στεγανές στολές, μποτάκια, πέδιλα με θετική πλευστότητα, και γενικά τα πόδια τους έχουν την τάση να ανεβαίνουν προς τα πάνω, χρησιμοποιούν βάρη στους αστραγάλους. Για κάποιους δύτες η καλύτερη επιλογή θα ήταν να επιλέξουν μποτάκια ή πέδιλα με μικρότερες «ανοδικές» τάσεις. Οι σπηλαιοδύτες οι οποίοι έχουν πιθανότατα τους περισσότερους λόγους να διατηρούν τον απόλυτο έλεγχο της στάσης τους στο νερό χρησιμοποιούν πολλών ειδών τεχνικές, όπως ατσάλινους ιμάντες στις φιάλες τους και επιπλέον μεταλλικούς κρίκους σχήματος D (D-rings) στους ιμάντες του BC τους, όπου κρεμούν επιπλέον μικρά βάρη για ακριβέστερη κατανομή βάρους. Πολλές εταιρείες κατασκευάζουν πλέον τσέπες βαρών οι οποίες προσαρμόζονται στη φιάλη διευκολύνοντας τη σωστή κατανομή του βάρους. 

Επιστροφή στα βασικά


Ακόμη και αν εξακολουθείτε να χρησιμοποιείτε την παραδοσιακή ζώνη βαρών, δική σας ή ενοικιασμένη, σας προτείνω κάποιες κινήσεις που θα κάνουν την κατάδυσή σας πιο ευχάριστη. Τοποθετήστε το βάρος στη ζώνη σωστά, μοιρασμένο δεξιά και αριστερά αντί για το πίσω μέρος της ζώνης. Έτσι, η ζώνη δεν θα έχει την τάση να «κάνει βόλτες» καθώς θα χαλαρώνει όσο θα κινήστε βαθύτερα. Βεβαιωθείτε επίσης πως τα μεμονωμένα βάρη δεν θα μετακινηθούν εμποδίζοντας την απελευθέρωση της πόρπης. Ένας εύκολος τρόπος είναι να περάσετε τη ζώνη από τη μία πλευρά του βάρους, να τη στρίψετε και μετά να την περάσετε από την άλλη πλευρά. Εναλλακτικά, προμηθευτείτε μερικά κλιπ -μικρά εξαρτήματα- που δεν επιτρέπουν στα βάρη να μετακινηθούν επάνω στη ζώνη. Το τμήμα της ζώνης  που  περισσεύει θα πρέπει να έχει το λιγότερο 10 με 15 εκατοστά μήκος, αλλά όχι περισσότερο από 20. Όταν περισσεύει μεγάλο τμήμα της ζώνης, έχουμε την τάση να το στριμώχνουμε όπου μπορούμε. Όταν είναι πολύ μικρό, δεν μας δίνει περιθώρια να προσαρμόσουμε τη ζώνη μέσα στο νερό. Και για να έχουμε τη δυνατότητα να απαλλαγούμε από τη ζώνη σε περίπτωση ανάγκης, θα πρέπει να έχουμε εξασφαλίσει πως θα μπορέσουμε να το κάνουμε εύκολα, γεγονός που σημαίνει πως κανένα κομμάτι του εξοπλισμού μας δεν θα βρεθεί μπλεγμένο σε μία ζώνη βαρών σε «ελεύθερη πτώση». 

Η εξάσκηση μετράει

Ανεξάρτητα από τον τύπο βαρών που χρησιμοποιούμε, η ετοιμότητα που θα δείξουμε σε περίπτωση ανάγκης θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό στην εμπειρία που έχουμε αποκτήσει στη χρήση του εξοπλισμού μας. Οι αντιδράσεις μας τη στιγμή που μία συνηθισμένη κατάδυση μετατραπεί σε μία δυνητικά επικίνδυνη κατάσταση θα πρέπει χάρη στην εξάσκηση να είναι αυτόματες, ή ακόμη και ενστικτώδεις. Συχνά έχουμε πολύ λίγο χρόνο στη διάθεσή μας για να εξετάσουμε τους πιθανούς τρόπους αντιμετώπισης  του προβλήματος. Όταν έρθει η στιγμή για να απελευθερώσουμε τη ζώνη βαρών, δεν θα πρέπει να χρειαστεί να σκεφτούμε ποιο χέρι θα χρησιμοποιήσουμε ή ποιο κορδόνι πρέπει να τραβήξουμε. Το ίδιο ισχύει και για το ζευγάρι μας, το οποίο θα πρέπει να γνωρίζει ακριβώς πού βρίσκεται και πώς λειτουργεί ο εξοπλισμός μας. Ανεξάρτητα από το ποιος θα χρειαστεί να απελευθερώσει τη ζώνη από τους δύο, η κίνηση αυτή θα πρέπει να είναι εύκολη και γρήγορη. Οι ζώνες βαρών ίσως μας ταλαιπωρούν, αλλά αποτελούν αναγκαιότητα αν δεν θέλουμε να περνάμε το χρόνο μας στην επιφάνεια κοιτώντας κάτω. Εφαρμόζοντας λίγες πρακτικές γνώσεις και με τη βοήθεια του σύγχρονου καταδυτικού εξοπλισμού, μπορούμε να κάνουμε την υποβρύχια ζωή μας πιο εύκολη.

Αρθρο του Robert. N. Rossier συγγραφέα του βιβλίου ''Dive Like A Pro'' για το Alert Diver.
Ελλήνισε και Απέδωσε: Κώστας Ανδρεάδης

Παρασκευή 24 Μαΐου 2013

ΘΕΜΑΤΑ ΠΛΕΥΣΤΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΔΥΣΗ

Εισαγωγή: Το μοναδικό συναίσθημα της ουδέτερης πλευστότητας που κατακτούν οι έμπειροι αυτοδύτες δεν συγκρίνεται με τίποτα! Μόνο οι αστροναύτες που αιωρούνται στο διάστημα το νιώθουν εξίσου στον ίδιο βαθμό. Η έλλειψη βαρύτητας οδηγεί το σώμα στην μέγιστη απόλαυση και είναι κυρίως ένα από τα σημαντικότερα πράγματα που απολαμβάνει κανείς στην κατάδυση!



# Κατ’ αρχήν είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη μιας καλής πλευστότητας υποβρυχίως να φοράτε τα κατάλληλα βάρη. Θυμηθείτε το αυτό, κυρίως οι αρχάριοι. Μια δοκιμή που μπορείτε να κάνετε είναι με άδεια φιάλη (+/- 50bar) και χωρίς αέρα στο τζάκετ σας καθόλου να βουλιάζετε μέχρι το ύψος των ματιών και όχι παρακάτω. Δοκιμάστε το στην επιφάνεια χωρίς κυματισμό. Στόχος σας θα πρέπει να είναι να έχετε ουδέτερη πλευστότητα σε ρηχά νερά (3-5 μέτρα) με λίγο αέρα στη φιάλη σας που να σας επιτρέπει να πραγματοποιείται με άνεση μια προληπτική στάση. Οι αρχάριοι προσθέστε 1-2 κιλά παραπάνω.

# Θυμηθείτε μερικά δεδομένα σχετικά με την πλευστότητα σας. Κρατήστε στην μνήμη σας τα κιλά που φοράτε με τον συνήθη εξοπλισμό σας. Θυμηθείτε να αυξομειώσετε αν βρεθείτε με μια άλλη στολή ή βουτήξετε με μια φιάλη αλουμινίου σε κάποιο καταδυτικό κέντρο. Παχύτερη στολή σημαίνει περισσότερη άνωση και συνεπάγεται περισσότερα βάρη. Μια φιάλη αλουμινίου είναι πιο ελαφριά από μια σιδήρου και κυρίως αποκτά θετική πλευστότητα όσο αδειάζει, που σημαίνει επίσης περισσότερα βάρη. Λάβετε τα υπόψη σας αυτά και μην τα ξεχνάτε.

# Χρησιμοποιήστε τον ρυθμιστή πλευστότητας (τζάκετ) για τον έλεγχο σας υποβρυχίως. Να θυμάστε να αφαιρείτε λίγο αέρα κάθε φορά και όχι συνεχόμενα καθώς αφήνετε την επιφάνεια. Αφαιρέστε λίγο αέρα και περιμένετε να πάρετε την πληροφορία. (βουλιάζω / δεν βουλιάζω). Καθώς το βάθος θα αυξάνει θα αρχίσετε να έχετε αρνητική πλευστότητα ούτως ή άλλως. Αν το καταφέρετε αυτό θα έχετε επαρκή αέρα στο τζάκετ σας ικανό να σας κρατήσει άνετα στο βάθος και κυρίως χωρίς να χρειάζεται να αυξομειώνετε συνέχεια. Μόλις πλησιάσετε στο επιθυμητό βάθος αποφύγετε να ασχολείστε πολύ με το τζάκετ σας. Προσπαθήστε να μην ακουμπήσετε καθόλου το τζάκετ σας κατά την διάρκεια της παραμονή σας σε κάποιο βάθος.

# Είναι γεγονός ότι η αυξανόμενη πίεση του νερού θα οδηγήσει το σώμα σας σε καθοδική πορεία χωρίς να χρειαστείτε ιδιαίτερη βοήθεια από το άδειασμα του τζάκετ σας. Χαλαρώστε και αφήστε την υδροστατική πίεση να αναλάβει την πορεία σας υποβρυχίως. Εσείς απλώς να έχετε τις αισθήσεις σας σε επιφυλακή. Μόλις βρεθείτε στο βυθό πάρετε όσο γρηγορότερα μπορείτε την οριζόντια στάση πλεύσης. Πλέοντας οριζοντίως στον βυθό δίνετε στο σώμα σας την δυνατότητα να έχει μεγαλύτερη επαφή με το περιβάλλον του νερού και επομένως οι αυξομειώσεις στην πλευστότητα να είναι μικρότερες. Εκτός από την καλύτερη πλευστότητα η οριζόντια στάση σας επιτρέπει να κάνετε πέδιλο χτυπώντας ευθεία πίσω και όχι προς τα επάνω.

# Έχετε στο μυαλό σας ότι η φιάλη σας αρχίζει και αδειάζει από την στιγμή που αφήνετε την επιφάνεια και γίνετε ολοένα και πιο ελαφριά. Αυτό θα παίξει σημαντικό ρόλο όχι τόσο σε βάθος αλλά προς την επιστροφή σας στην επιφάνεια καθώς θα μειώνετε η πίεση του νερού και θα γίνεστε περισσότερο θετικοί στην πλευστότητα σας.

# Πλησιάζοντας προς την επιφάνεια βεβαιωθείτε ότι όλος ο αέρας από το τζάκετ έχει εξέλθει. Είναι σύνηθες φαινόμενο κυρίως σε αρχάριους να έχουν αέρα μέσα στο τζάκετ τους, ενώ νομίζουν ότι τον έχουν βγάλει όλο. Τεντώστε τον σωλήνα προς τα επάνω και πατήστε το κουμπί εκκένωσης έχοντας κάθετο τελείως το σώμα σας. Μπορείτε να πιέσετε και με το ελεύθερο χέρι σας τα πλευρά του τζάκετ για να βγει τελείως όλος ο αέρας. Μπορείτε ακόμα και να γυρίσετε το σώμα σας προς την αντίθετη πλευρά της βαλβίδας εξαγωγής για να οδηγήσετε τον αέρα εκεί που θέλετε εσείς!

# Βρείτε ένα ρυθμό στην αναπνοή σας. Αναπνεύστε αργά, σταθερά και βαθιά. Θα διαπιστώσετε ότι με μια καλή εισπνοή μπορείτε να γεμίσετε τους πνεύμονες σας με αέρα και να αλλάξετε αρκετά την πλευστότητα σας σε θετική. Μπορείτε να ανεβείτε ή να κατεβείτε λίγα μέτρα μόνο με την αναπνοή ή την εκπνοή σας. Εκμεταλλευτείτε το αυτό. Ποτέ μην κρατάτε την αναπνοή σας, αλλά μάθετε να την ελέγχετε. Εκπνέετε πλήρως πριν την πλήρωση του τζάκετ με αέρα. Με τα πνευμόνια σας και μόνο γεμάτα μπορείτε να σηκώσετε περίπου 4,5 κιλά βάρος από τον βυθό!

# Χαλαρώστε. Οι περιττές κινήσεις στον βυθό σας κουράζουν και η ζήτηση σε αέρα γίνεται μεγαλύτερη με αποτέλεσμα να γεμίζετε τους πνεύμονες σας συνεχώς με αέρα και μοιραία να αποκτάται θετική πλευστότητα χωρίς να το καταλαβαίνετε. Σε πολλούς αρχάριους αυτό το γεγονός μεταφράζετε ότι δεν φοράνε τα κατάλληλα κιλά.

# Έχετε υπόψη σας την συμπεριφορά της στολής σας. Όταν καταδύεστε η πίεση συμπιέζει το υλικό της και η στολή γίνετε λεπτότερη, ενώ κατά την ανάδυση συμβαίνει το αντίθετο. Αυτό έχει επίδραση στην πλευστότητα σας.

# Η πρακτική είναι το κλειδί για την δεξιότητα της πλευστότητας. Θα ανακαλύψετε ότι με την εμπειρία όλα θα γίνουν ευκολότερα. Μην περιμένετε να τα μάθετε όλα κατά την διάρκεια της εκπαίδευσης σας. Θα τελειοποιηθείτε μόνοι σας. Ψάξετε, πειραματιστείτε, ρωτήστε, αντιγράψετε και κυρίως προσαρμόστε επάνω σας. Κάθε δύτης έχει το προσωπικό του στυλ. Βρείτε το δικό σας!

Επισήμανση: Η πλευστότητα είναι πρώτα απ' όλα δεξιότητα και μετά ικανότητα. Αυτό σημαίνει ότι εξελίσσεται και αφομοιώνετε με την πρακτική εξάσκηση. Όλοι είναι ικανοί να τα καταφέρουν, αρκεί να πάρουν τις σωστές πληροφορίες, να τις διαχειριστούν σωστά, να τις δουλέψουν, να τις αφομοιώσουν και κυρίως να τις προσαρμόσουν επάνω τους!
  
Πρωτότυπο Άρθρο του Κώστα Ανδρεάδη ©

Τετάρτη 15 Μαΐου 2013

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΑΕΡΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΔΥΣΗ

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΑΕΡΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΔΥΣΗ



Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να μειώσετε την κατανάλωση αερίου σε μια κατάδυση αναψυχής. Παρακάτω θα παρουσιαστούν μερικοί που χτυπάνε κατευθείαν το πρόβλημα στη ρίζα του!
Βουτάτε συχνά
Η συχνότητα στις καταδύσεις μας οδηγεί να γίνουμε καλύτεροι θέλοντας και μη. Eχει βρεθεί μετά από έρευνες, ότι το σώμα συνηθίζει στο υγρό στοιχείο και διαχειρίζεται καλύτερα το αέριο. Η υδροβιότητα είναι η βάση και από εκεί ξεκινάνε όλα!
Γυμνάζεστε συχνά
Όταν προπονήστε και είστε σε φόρμα γενικά, το σώμα σας ακολουθεί παντού. Κάθε κίνηση υποβρυχίως θα γίνετε με την λιγότερη δυνατή παραγωγή ενέργειας και αυτό θα έχει επίπτωση στην κατανάλωση σας σε αέριο.

Κολυμπάτε συχνά
Ακολουθήστε ένα πρόγραμμα κολύμβησης στην πισίνα. Θα διαπιστώσετε ότι θα σας βοηθήσει να καταναλώνετε πολύ λιγότερο αέρα από την φιάλη σας.

Διατηρήστε πλευστότητα και έλεγχο υποβρυχίως
Μάθετε να διατηρείτε την πλευστότητα σας και να ελέγχετε πάντα την θέση σας. Μην χρησιμοποιείτε συχνά τα πέδιλα σας, περιορίστε τις κινήσεις σας υποβρυχίως όσο μπορείτε. Ρυθμίστε την πλευστότητα σας με το τζάκετ. Διατηρήστε την ισορροπία σας με την αναπνοή σας.

Χρησιμοποιήστε εναλλακτικές τεχνικές στο πέδιλο (λάκτισμα βάτραχου)
Αλλάξετε τον παλιό τρόπο που κάνετε πέδιλο υποβρυχίως. Χρησιμοποιείστε νέους τρόπους. Η τεχνική ''λάκτισμα βάτραχου'' είναι μια αποδοτική τεχνική. Λάκτισμα και γλίστρημα-πλεύση. Αφήστε το σώμα σας να τελειώσει την κίνηση και πάλι από την αρχή. Αργά και σταθερά με τα δυο πόδια σας ταυτόχρονα. Λακτίστε και γλιστρήστε. Μπορείτε να αντιγράψετε μια τεχνική. Μπορείτε ακόμη και να την προσαρμόσετε επάνω σας.

Μην βιάζεστε στον βυθό
Δεν υπάρχει λόγος. Όσο πιο γρήγορα το καταλάβετε αυτό, τόσο καλύτεροι δύτες θα γίνετε! Στο βυθό ο χρόνος λειτουργεί διαφορετικά. Ο χώρος που κινείστε επίσης. Ήρεμες και απαλές κινήσεις πάντα! Ήρεμη και σταθερή αναπνοή, αργό και απαλό πέδιλο.

Μείνετε ρηχά
Όσο καταδύεστε τόσο η ζήτηση σε αέριο είναι μεγαλύτερη. Βρείτε λοιπόν ενδιαφέρον σε ρηχά νερά, αρχίζοντας να παρατηρείτε την μικροζωή της θάλασσας. Θα ανακαλύψετε ότι καλύπτετε ένα μεγάλο χρονικό φάσμα παραμονής στο βυθό σε λεπτά της ώρας και κυρίως μια καλύτερη διαχείριση της κατανάλωσης σας υποβρυχίως.

Μειώστε τις συχνές αλλαγές σε βάθος
Κάθε φορά που αλλάζετε βάθος παράγετε περισσότερη ενέργεια. Επίσης θα πρέπει να βάζετε ή να βγάζετε αέρα από το τζάκετ σας. Αυτό είναι εις βάρος της συνολικής σας κατανάλωσης σε ένα κύκλο βουτιάς. Σχεδιάστε έτσι την κατάδυση σας, ούτως ώστε να έχετε τις λιγότερες δυνατές μεταβολές σε βάθος και τις μικρότερες διακυμάνσεις.

Αποβάλετε βάρος (προσωπικό ή φερόμενο)
Όσο πιο ελαφρύς-φρια είστε τόσο λιγότερη ενέργεια θα καταναλώνετε. Όσο λιγότερα κιλά κουβαλάτε στη ζώνη σας ή στο τζάκετ σας, τόσο καλύτερα για την κατανάλωση σας υποβρυχίως. Προσοχή! Θα πρέπει να έχετε κατακτήσει ένα βαθμό εμπειρίας για να το καταφέρετε αυτό!

Τελειοποιήστε τις δεξιότητες σας
Τίποτα δεν σας χαρίζετε. Όλα τα παραπάνω απαιτούν πρακτική εξάσκηση. Τελειοποιήστε τα με προπόνηση στην πισίνα ή σε ρηχές βουτιές από ακτή. Αν τα δουλέψετε θα γίνετε καλύτεροι αυτοδύτες χωρίς να το καταλάβετε!

Πρωτότυπο Άρθρο του Κώστα Ανδρεάδη ©

Πέμπτη 9 Μαΐου 2013

Παραλία από... γυαλί: Η «χωματερή» που αξίζει να επισκεφθείς!

 
Πρόκειται για έναν παράδεισο χρωμάτων που όμοιό του δεν μπορεί κανείς να βρει... ! Η Glass Beach στην Καλιφόρνια είναι το εκπληκτικό αποτέλεσμα της φυσικής παρέμβασης στην ανθρώπινη σπατάλη..

Στις μέρες μας, η Glass Beach, λίγο έξω από το Fort Bragg στην Καλιφόρνια, είναι προστατευόμενος χώρος που ανήκει στο MacKerricher State Park, πίσω στα 1949 όμως ήταν ο τόπος που φιλοξενούσε έναν παράνομο σκουπιδότοπο...






Aυτή τη στιγμή η παραλία είναι ένας δημοφιλής τουριστικός προορισμός... Οι επισκέπτες συρρέουν κατά εκατοντάδες με την επιθυμία, φεύγοντας να πάρουν κάποια κομμάτια γυαλιού μαζί τους, αλλά η ειρωνεία είναι, πως αυτά τα γυαλιά που κάποτε ήταν παράνομο να τα πετάξεις σ’αυτή την παραλία, είναι πλέον παράνομο να τα απομακρύνεις απ’ αυτήν!

ΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Πόσο σημαντικές είναι οι στάσεις ασφαλείας όταν κάνουμε κατάδυση; Στάσεις ασφαλείας και γιατί πρέπει να κάνετε Ορισμένες τεχνικές που μαθαίν...